MaiTé- het meisje en de vogel
  • Godzilla
  • Godzilla
  • Godzilla

Godzilla

Godzilla werd in 1954 bedacht door de Japanse filmstudio Toho. Die studio produceert de meeste Kaiju-films in Japan: monsterfilms over kolossale schepsels. Godzilla is hun goudhaantje, waarmee we niet bedoelen dat hij een zangvogeltje uit de familie van Regulidae is (want zo’n snoesje wordt hooguit 8,5 centimeter bij een gewicht van ongeveer 7 gram droog aan de haak); dan wel dat Godzilla zeer succesvol was en nog altijd is, en het paradepaardje van Toho en de Kaiju-films is. Waarmee we niet bedoelen dat hij een knol of een ros of een edele viervoeter is, dan wel het pronkstuk van Toho en de Kaiju-films.

De naam Godzilla is een verbastering van zijn Japanse naam Gojira. Dat betekent dat hij in Japan Gojira heet, maar de rest van de wereld veranderde die naam in Godzilla. Omdat dat makkelijker bekt en vervaarlijker klinkt, waarschijnlijk.

Gojira is een combinatie van (delen van) twee Japanse woorden: gorira, wat gorilla betekent, en kujira, wat walvis betekent. Als deze dinosaurusachtige uitgevonden was geweest door een Nederlandstalige, was het dus Govis geweest. Doet niet bepaald afschrikwekkend aan. ”BOE! ’t Is Govis.”

Het is fijn om je eigen monsters te verzinnen, met hun specifieke eigenschappen. Zo kan je van een giraf en een hamster een gister maken. Of een hamstaf. “Gister heeft de hamstaf gegeten”. Dat kan dus betekenen dat de hamstaf gisteren gegeten heeft, of dat de gister de hamstaf opgegeten heeft. De gister zou dus alleszins een monster zijn dat voor verwarring zorgt. Je kan boosaardige monsters maken, zoals bijvoorbeeld een hermelala (vervaardigd uit de hermelijn en de impala): die ziet er aaibaar uit met zijn zachte vacht en die kan mooi zingen, maar diep vanbinnen schuilt een wreedaard in dit wezen.
Je kan ook lieve monsters maken. Een poes en een kalfje kunnen zo bijvoorbeeld een poefje worden. Poefjes zien er wat vreemd uit, maar doen niets of niemand kwaad.

Godzilla zelf was bij z’n eerste verschijning een angstaanjagende allesverdelger. Zijn uitvinders wilden hiermee protesteren tegen de vreselijk vernietigende atoombom die in de ‘echte’ wereld gebruikt werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog (zie Apocalyps); Godzilla was een metafoor voor ‘de bom’ en al even verwoestend. In de daaropvolgende versies van en verhalen over Godzilla veranderde zijn karakter voortdurend: hij is ondertussen met vele ‘persoonlijkheden’ opgevoerd, gaande van heldhaftige beschermer tot destructieve gruwel.

We begonnen dit stukje met een verwijzing naar King Kong, en we eindigen er ook mee: Tomoyuki Tanaka kwam op het idee voor zijn Godzilla door het zien van een Amerikaanse monsterfilm. En die Amerikaanse monsterfilm was op zijn beurt weer geïnspireerd door de klassieke film King Kong uit 1933. Dus om kort te gaan: Godzilla werd (deels) gebaseerd op King Kong. En beide monsters, Godzilla én King Kong, spelen een rol in MaiTé -het meisje en de vogel.

Copyright © 2017 Spirelli VZW